ISLAMIC

BISMILLAH..

S E L A M A T D A T A N G B L O G I S L A MIC

INSYALLAH BLOG INI,

dapat berkongsi dengan anda tentang ilmu islam..ilmu lagi

banyak kita ada,lagi luas pemikiran kita..insyallah..

Isnin, 31 Januari 2011

Kenapa Islam Tidak Vegetarian?

Membunuh haiwan adalah perbuatan kejam. Mengapa Islam memilih untuk melakukan kekejaman?
Vegetarianisme kini merupakan satu aliran di srata dunia. Ramai yang mengaitkannya dengan kempen hak asasi haiwan.  Mereka menganggap pengambilan daging dan hasi bukan vegetarian adalah suatu pencabulan terhadap hak asasi manusia.
Islam terlebih dahulu menyarankan belas dan ihsan keatas semua makhluk hidup. Pada masa yang sama Islam menegaskan bahawa Allah telah menciptakan tumbuhan dan binatang yang menakjubkan untuk manfaat umat manusia.
Orang Muslim boleh menjadi seorang yang vegetarian. Namun ianya tidak diwajibkan. Ia juga dilarang mengharamkan sesuatu yang tidak diharamkan dalam Islam. Ini kerana Islam membenarkan kita memakan makanan bukan vegetarian. Ayat al-Quran yang pertama dalam surah al-Maidah menceritakan :
“ Hai orang-orang yang beriman, penuhilah akad-akad itu. Dihalalkan bagi kamu binatang ternak, kecuali yang dibicarakan kepadamu…”
Tidak semestinya tidak vegetarian itu kita kelompok yang zalim. Sebenarnya Islam telah menjadikan pengganutnya hidup sesuai dengan fitrah kemanusiaan itu sendiri. Antara hujjah yang menyatakan bahawa demikian :
1 ) Daging berkhasiat dan kaya dengan protein lengkap.
Makanan bukan vegetarian merupakan sumber protein yang sangat  baik. Ia mengandungi protein lengkap, iaitu kesemua 8 asid amino yang diperlukan yang tidak disintesiskan oleh tubuh dan dibekalkan di dalam diet. Daging juga mengandungi zat besi, vitamin B1 dan niasin.
2 ) Manusia mempunyai gigi omnivor
Cuba kita lihat kepada haiwan herbivor seperti lembu, kambing dan biri-biri. Semua haiwan tersebut mempunyai gigi-gigi yang rata. Ianya bersesuaian dengan diet herbivor. Jika dilihat kepada haiwan karnivor seperti harimau, singa, kesemuanya mempunyai gigi-gigi bertaring. Gigi manusia rata dan juga bertaring. Sebab itu gigi manusia dikategorikan gigi yang sesuai dengan cirri-ciri omnivor. Secara logiknya, mengapa Allah menjadikan manusia bergigi rata dan bertaring lalu ia menyuruh kita untuk memakan sayuran sahaja? Kesimpulannya manusia memerlukan kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian.
3 ) Manusia mampu menghadam kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian.
Sistem pencernaan haiwan herbivor hanya mampu menghadam tumbuhan. Sistem pencernaan haiwan karnivor hanya dapat menghadam daging. Tetapi sistem pencernaan manusia dapat menghadam kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian. Sekiranya Tuhan Maha Kuasa hanya mahukan kita memakan sayuran, mengapa Ia mengurniakan kita sistem pencernaan untuk kedua-dua jenis makanan?
4 ) Agama Hindu juga membenarkan pemakanan bukan vegetarian
Kitab Hindu Manu Smruti dalam bab 5 rangkap 30 :
“Orang yang memakan daging yang boleh dimakan tidak melakukan keburukan, walaupun dia memakannya setiap hari, kerana Tuhan telah mencipta sebahagian untuk dimakan dan sebahagian lagi sebagai pemakan daging”.
5 ) Tumbuhan juga dapat merasai kesakitan
Fakta jelas pada masakini mengatakan bahawa tumbuhan juga adalah makhluk hidup. Sains hari ini menyatakan bahawa tumbuhan juga mampu merasai kesakitan. Tetapi tangisan tumbuhan tidak didengari kerana telinga manusia tidak berada dalam lingkungan 20 hertz sehingga 20,000 hertz. Apa sahaja yang berada di bawah atau diatas lingkungan tersebut tidak akan dapat didengari oleh manusia.
6 ) Lebih mulia membunuh makhluk dua deria
Ada golongan vegetarian yang berhujjah bahawa lebih elok membunuh makhluk dua deria iaitu tumbuhan. Daripada membunuh makhluk 5 deria seperti haiwan. Cuba bayangan kita mempunyai saudara yang pekak, bisu, dan buta. Apabila dewasa dia dibunuh. Apakah kita akan meminta kepada hakim untuk diringankan hukuman kerana saudara kita kekurangan deria?
Walaubagaimanapun, sebagai umat Islam kita mementingkan kesihatan. Isu makanan berzat jarang di klasifikasikan sebagai isu agama. Sedangkan ianya merupakan isu penting kesinambungan generasi hebat.
Amat sedih jika umat Islam kini apabila anak kecil mereka makan bihun. Lalu diasingkan sayur. Memakan burger dengan tanpa sayur. Sedangkan ‘orang lain’ mewajibkan malah dengan paksa menyumbat masuk kedalam mulut anak kecil mereka sayur-sayuran. Adakah kita selepas itu mahu mengkritik “kenapa anak mereka lebih pandai?”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

senarai blog